Sesleniş

      Konuklarımız, eğitim dizgemiz ve çalıştayımıza ilişkin görüşleri, yorumlarıyla sesleniyorlar.

OKURYAZAR AYDIN OLMANIN BİRİNCİL KOŞULU: ÖZELEŞTİRİ
Prof. Dr. Ahmet Kocaman
      Dil Derneği'nin aylık yayını Çağdaş Türk Dili dergisinin Yazı Kurulu Üyesi Prof. Dr. Ahmet Kocaman'ın derginin Ocak 2015 sayısında çıkan "Okuryazar Aydın Olmanın Birincil Koşulu: Özeleştiri" başlıklı yazısında şöyle diyor:
      Cumhuriyetin ilk dönemlerine göre ilk, orta ve yükseköğretimde son yıllardaki sayısal artışlar, ne yazık ki nitelik açısından bir artış anlamına gelmiyor. Derneğimizin de içinde bulunduğu birçok aydınlanmacı kuruluşun geçtiğimiz günlerde tartışmaya açtığı okuryazarlığın niteliğinin irdelenmesi bu açıdan önemli. Toplantı sonunda yayımlanan sonuç bildirgesi taslağında (...)
Yazının tümü için tıklayınız: Okuryazar Aydın Olmanın Birincil Koşulu: Özeleştiri 

"OKURYAZARLIK", OKURYAZARLIK MIDIR?
Prof. Dr. Semih Koray
     Çalıştayımızın "Devrimciler Oturumu” konuşmacısı, Bilim ve Ütopya Kooperatifi Başkanı Prof. Dr. Semih Koray, 17 Ekim 2014'te Aydınlık gazetesinde yayımlanan köşeyazısında, çalıştayımızın adındaki "okuryazarlık" vurgusunu değiştirerek soruyor: "Okuryazarlık", Okuryazarlık mıdır?
      Koray, çalıştaya çağrı yaparak bitirdiği yazısında şöyle diyor:
      "(...) Aslında her toplumsal sistemin bir “okuryazarlık sorunu” vardır. Fark, okuryazarlığa yüklenen içeriktedir.

Yazının tümü için tıklayınız: "Okuryazarlık", Okuryazarlık mıdır? 

OKUR VE YAZAR OLMAK MI, OKURYAZAR KİMLİĞİ KUŞANMAK MI?
Sevgi Özel (17 Ekim 2014'teki çalıştaya gönderilen ileti)
      Dil Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Sevgi Özel, çalıştaya gönderdiği "Okur ve Yazar Olmak mı, Okuryazar Kimliği Kuşanmak mı?" başlıklı iletisinde katılımcılara, gençlere seslendi: 
      (...) Öncelikle bu çalıştaya hazırlanırken özveriyi, dayanışmayı, gönüllü birlikteliği somutlaştıran örgütlerimizin öncülerini, onlara yoldaşlık eden gençleri, bilim ve sanat insanlarını en içten duygularla kutlarım.
Yazının tümü için tıklayınız: Okur ve Yazar Olmak mı,... 

EĞİTİMİN İDEOLOJİSİ OLUR MU?
Prof. Dr. Aysel Çelikel 
      Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği Genel Başkanı Prof. Dr. Aysel Çelikel, okulların açılmasının ardından 23 Eylül 2014'te Cumhuriyet gazetesinde yayımlanan "Eğitimin İdeolojisi Olur mu?" başlıklı yazısında şöyle diyor:
      "(...) Bir siyasal yönetimin görevlerinin başında, vatandaşlarına temel bir hak olan, eşit ve kaliteli eğitim vermek olduğu bilinen bir gerçek. Çünkü eğitim öğretim, birey olmanın, demokrasinin ve kalkınmanın temeli olarak, toplumun geleceğini şekillendiriyor.
Yazının tümü için tıklayınız: Eğitimin İdeolojisi Olur mu? 

YAZMAYA DOĞRUDAN YAKLAŞIM
Beşir Göğüş
      17 Ağustos 1999'daki depremde yitirdiğimiz Eğitimci-Dilci-Yazar Beşir Göğüş'ün, Dil Derneği'nce yayımlanan "Ardında Kalan Belgeler" adlı kitabındaki "Hollanda'da Uygulanan Bir Yazma Eğitimi Yöntemi ve Örnekleri" başlıklı yazısından bir bölümü aşağıda yayımlıyoruz:
      Yazma yeteneğinin yeterince gelişmemesi, öğrencide yazmaya isteksizlik ve korku, anadili eğitiminde bizim de başlıca sorunlarımızdandır. Bu nedenle sözkonusu edeceğimiz yöntem ve uygulamanın meslektaşlarımıza yararlı olacağını umarız.
Yazının tümü için tıklayınız: Yazmaya Doğrudan Yaklaşım 

"EVRENSEL OKURYAZARLIK" TANIMI ÜZERİNE BİR DENEME...
Azmi Kişnişci
      Çalıştayda “Devrimciler Oturumu”nda ÇYDD adına konuşmacılık yapacağım. Hazırlanma sürecimin başında “okuryazarlık” kavramı ile tanışmaya çalışıyorum. Bu bağlamda kısa süren bir araştırma yaparak kavramın evrensel bir tanımı olup olmadığını merak ettim. Bulduklarımı ve çıkarımlarımı sizlerle paylaşmaya çalışacağım.
      Günümüzde okuryazarlığın önemli boyutlarından biri de bilişim okuryazarlığı olsa gerek. Onun en önemli aktörleri de “arama motorları”. Bir iki anahtar sözcük yazılınca bilgisayar ekranında milyonlarca belge birkaç saniye içinde beliriveriyor. E, ben de okuryazarlık kavramı için aynı uygulamayı yaptım.
Yazının tümü için tıklayınız: "Evrensel Okuryazarlık" Tanımı Üzerine Bir Deneme... 

YAZDIKLARINDAN TANIDIM TONGUÇ'U
Mutahhar Aksarı ("Tonguç'tan Bize Kalan Işıklı Yol..." Açıkoturumundaki Konuşma)
       Eğitim dünyamıza nice zorlu savaşımlar ve çabalar sonucu kazandırılan Köy Enstitüleri Sisteminin kurucusu, kuramcısı ve uygulayıcısı İsmail Hakkı Tonguç’u ben kitaplardan öğrendim. Mektuplarından tanıdım. Köy Enstitüsü çıkışlı öğretmenlerimden öğrendim. Çağdaş, kalkınmış, uygar, aydınlık bir Türkiye yaratma yolunda verilen, izleri hâlâ silinemeyen/silinmeyecek olan Köy Enstitüleri Destanını yaratan öğretmenlerimin anılarından, yazılarından, konuşmalarından Tonguç’u, “Tonguç Baba”yı tanıdım….
Yazının tümü için tıklayınız: Yazdıklarından Tanıdım Tonguç'u

ULUSAL EĞİTİM
Orhan Velidedeoğlu
Adana Tarım  Müdürlüğü’nde  düzenlenen bir toplantıda konuşan, o günlerin Adana Valisi İlhan Atış, denetlemeye gittiği  okuldaki gözlemlerini anlatıyor  (Cumhuriyet, 28 Mart 2008):
Lise birinci sınıf öğrencilerine,  'Çanakkale Savaşları’nı kim anlatacak' diye sordum; anlatan  çıkmadı.  Aynı soruyu lise son sınıf  öğrencilerine sordum, bilemediler.
'Çanakkale Savaşı  nerede  yapıldı; Kars ile Erzurum arasında mı,  yoksa Kars ile Sarıkamış arasındaki bir yerde mi' diyerek şaşırtıcı sorular sordum.  
Yazının tümü için tıklayınız: Ulusal Eğitim

EĞİTİM NE İÇİNDİR?
Prof. Dr. Erdal Atabek (Cumhuriyet gazetesindeki köşeyazısı, 5 Mayıs 2014)
     Haklı olarak sorabilirsiniz: Bu soru gerilerde kalmadı mı? 
     Gerilerde kalmadı sevgili okurlarım. Daha da güncelleşti bence. 
     Bunca haksızlığa, hukuksuzluğa kayıtsız kalan, oralı olmayan, dahası ortak olan hukuk fakültesi mezunları, öğretim üyeleri. Elbette şiddetle mücadele eden barolar var ama ötekiler? Eğitilmiş midir? 

Yazının tümü için tıklayınız: Eğitim Ne İçindir?

EDEBİYAT, ÇOCUK, GENÇ
Prof. Dr. Sedat Sever (Söyleşi)
     Danışma kurulu üyemiz, Ankara Üniversitesi Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Uygulama ve Araştırma Müdürü Prof. Dr. Sedat Sever'in  Çoluk Çocuk Anne Baba Eğitimci Dergisi’nin 102. sayısında yayımlanan "Edebiyat yapıtları çocukların duyu algılarını eğitir, kavram tasarımı sürecini devindirir…" başlıklı söyleşisi için tıklayınız: Edebiyat, Çocuk, Genç

* * *
YANKILAR
      Çalıştayımızın basında, kitle iletişim araçlarında oluşturduğu yankıları kalıcı kılıyoruz.

 IŞIK KANSU: Okuryazarlık Bildirgesi
 Cumhuriyet, 20 Ekim 2014
      Ankara’da geçen hafta demokratik kitle örgütlerince ortaklaşa yapılan “Okuryazarlık ‘Okuryazarlık’ mıdır?” çalıştayı bir dizi eylem ve etkinlik kararıyla sonuçlandı.
Yazının tümü için tıklayınız: Okuryazarlık Bildirgesi

SUAY KARAMAN: Demokratik Kitle Örgütleri, Görevleri, Eylemleri
 İlk Kurşun, 20 Ekim 2014
      (...) Demokratik Kitle Örgütlerinin en önemli görevi üyelerini okuyan, anlayan, sorgulayan, mücadele eden bilinçli, özgür ve etkin bireyler haline getirmektir.
Yazının tümü için tıklayınız: Demokratik Kitle Örgütleri...

 EMRE KONGAR: Bu ÇYDD Hiç Durmuyor!
 Cumhuriyet, 17 Ekim 2014
      (...) “Okuryazarlık ‘Okuryazarlık’ mıdır?” başlıklı çalıştayda ülkemizdeki okuryazarlığı ve eğitim sisteminin sorunlarını tartışmaya açıyorlar.
Yazının tümü için tıklayınız: Bu ÇYDD Hiç Durmuyor!

 IŞIK KANSU: Okuryazarlık Çalıştayı
 Cumhuriyet, 29 Eylül 2014 - Çok Dilli Eğitim?
      Okuryazarlıktan ne anlarız? Okula gitmiş, abeceyi öğrenmiş olmayı, yazı yazmayı sökmüş olmayı... Yönetilenlerin haline, yönetenlerin tipine bir bakın. .
Yazının tümü için tıklayınız: Okuryazarlık Çalıştayı